Communicatie

Verenigingen hebben er baat bij een goede communicatie te voeren. Via je communicatie krijg je bezoekers op je activiteiten, kan je mensen informeren en maak je je vereniging gekend. Hier vind je alvast enkele tips over het bereiken van je publiek en over verschillende communicatiekanalen.


WEBSITE

Een eigen website voor je vereniging verhoogt je zichtbaarheid en maakt je ook vindbaar. Het is het ideale communicatiemiddel om foto’s, nieuwsberichten, publicaties, activiteiten … te delen met anderen. Je hoeft helemaal geen technisch wonder te zijn om zelf je website in elkaar te boksen. Met Weebly kan je bijvoorbeeld zelf makkelijk een website bouwen, en dit volledig gratis, inclusief webruimte en een domeinnaam. Een andere goedkope oplossing is een blog. Met Worldpress of Tumblr kan je zo aan de slag. Zorg er zeker voor dat je contactgegevens makkelijk terug te vinden zijn en dat je je website regelmatig update.

♦ Meer handige tips vind je op deze pagina van Heemkunde Vlaanderen.


NIEUWSBRIEF

Je leden periodiek op de hoogte brengen van de laatste nieuwtjes? Dit kan via het versturen van digitale nieuwsbrieven naar je adressenbestand. Een handige tool hiervoor is Mailchimp, waarmee je in enkele klikken uitnodigingen, nieuwsberichten en andere updates kan verspreiden naar een mailinglist. Mailchimp biedt een aantal ‘templates’ aan die er fris en professioneel uitzien. Je e-mailadressen kan je makkelijk in groepen onderverdelen waardoor je gerichter kan communiceren. De software is bovendien gratis.


UIT-DATABANK

De UiTdatabank is een instrument voor de verzameling en verspreiding van het cultuur- en vrijetijdsaanbod in Vlaanderen en Brussel. Al je activiteiten gaande van lezingen tot concerten en van kermissen tot boekvoorstellingen kan je eenvoudig invoeren in de databank. Omdat heel wat andere kanalen maken gebruik van deze UiTdatabank wordt jouw activiteit snel opgepikt door een resem aan communicatiekanalen.

Ook de website van de erfgoedcel publiceert activiteiten van de regio via de UiTdatabank. Als je volgende thema’s aanklikt verschijnt jouw activiteit dus ook in onze Agenda-rubriek: Erfgoed, Figuren – en Poppentheater, Geschiedenis, Historische film, Volkssporten, Volksdans, Landbouw en Platteland. Hou hier zeker rekening mee bij de invoer!

♦ Nog geen ervaring met de UiTdatabank? Deze handleiding zet je op weg.


SOCIALE MEDIA

Sociale media zijn enorm populair. Hoewel iedereen spontaan aan Facebook denkt, zijn er ook andere manieren om via sociale media aanwezig te zijn op het net. Een greep uit het aanbod:

Facebook: als persoon kan je een facebookaccount aanmaken maar als organisatie maak je beter een pagina aan. ‘Likers’ van je pagina kunnen zo alle laatste nieuwtjes volgen over activiteiten, fotoverslagen… Door het aanmaken van ‘evenementen’ op Facebook kan je extra communiceren over bepaalde publieksmomenten.

Twitter: via Twitter kan je ‘tweets’ van 140 karakters de wereld insturen. Andere twitteraars kunnen je vereniging en jouw nieuwsberichten volgen. Je kan alvast al een kijkje nemen op de Twitterpagina van Heemkunde Vlaanderen.

Wikipedia: Wikipedia, een online vrije encyclopedie laat het eenvoudig toe om ook voor jouw vereniging een ‘wiki’ aan te maken. Je kan op wikipedia ook artikels plaatsen over bv. een heemkundig thema. Het systeem laat ook toe dat anderen aan je artikel meeschrijven. Een voorbeeld is een wiki over Maurice Hermie, de laatste burgemeester van Lemberge voor de fusie.

Fotosites: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een aantal websites waarmee je foto’s kan delen spelen hier alvast handig op in. Voorbeelden zijn Flickr en Picasa. Je kan er albums aanmaken en die tonen aan je publiek. Instagram is een nieuwer medium waarmee je foto’s, genomen met je smartphone, kan delen. Je kan een publieke pagina hebben of een privé-account waar enkel je volgers je foto’s kunnen zien.

Videosites: een filmpje over je vereniging of een videoverslag van een activiteit. Kanalen als You Tube of Vimeo laten toe om je filmpjes op te laden en ze via je website of andere sociale mediakanelen te delen.

Issuu: Issuu is een digitaal platform waarmee je publicaties kan delen. Tijdschriften of artikels zijn zo ook online vindbaar, makkelijk doorzoekbaar en staan open voor commentaren of reacties.

♦ LEESTIP: Heemkunde Vlaanderen somt hier nog tips op over de omgang met sociale media.


PERS

Via de pers kan je heel wat mensen bereiken. Per activiteit kan je een persbericht bezorgen aan bijvoorbeeld de lokale pers. Let op dat je bericht een zeker nieuwswaarde bevat en zorg voor een korte en bondige tekst met wat beeldmateriaal. Vermeld in je inleiding al waarover het gaat, zo kunnen journalisten heel snel de inhoud inschatten. Het is ook mogelijk om een persconferentie te organiseren. Zorg er dan wel voor dat het voor journalisten de moeite waarde is om te komen door bv. een persmap te overhandigen, de kans om een unieke foto te nemen, een onthulling… Verstuur je persbericht ook naar de erfgoedcel, andere regionale organisaties, de gemeentebesturen … Ze nemen je aankondiging misschien ook op in hun nieuwsbrieven/website.

♦ LEESTIP: Hier kan je nog een interessante powerpoint bekijken van FARO en Heemkunde Vlaanderen over het genereren van persaandacht.
LEESTIP: Heemkunde Vlaanderen wijdt een artikel aan het halen van persaandacht.


KANALEN VAN DE ERFGOEDCEL

Verenigingen kunnen gebruik maken van onze communicatiekanalen. 

In de Nieuwsrubriek van onze website communiceren we graag mee over je activiteit of over andere nieuwsberichten. Activiteiten die ingevoerd zijn in de UiTdatabank verschijnen in de Agendarubriek. Onder de rubriek Boeken tonen we relevante erfgoedpublicaties. Verder geeft de rubriek Erfgoedverenigingen een overzicht van de organisaties en hun contactgegevens. Hiervoor maken we gebruik van de erfgoedkaart. Als organisatie of vereniging kan je jezelf via dit formulier ook op de kaart plaatsen.

Maandelijks verstuurt de erfgoedcel een nieuwsbrief naar een uitgebreid adressenbestand. Vooraf vragen we telkens bij onze partners op of ze nog activiteiten willen aankondigen. Heb jij ook nieuws? Mail het door naar info@4sprong.be en bezorg ons een omschrijving, illustratief beeldmateriaal en je contactgegevens.

Verder communiceren we ook via sociale media als Facebook, Twitter en Instagram graag mee over je projecten of activiteiten.

Ook via de Erfgoedbank Land van Rode kan je vereniging aan bekendheid winnen. Beschik je over interessante collecties? Voor ze dan in op de Erfgoedbank. Alle info vind je hier.


COMMUNICATIEKANALEN VAN DE GEMEENTES

De gemeentes Destelbergen, Lochristi Melle, Merelbeke, Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem beschikken eveneens over een uitgebreid gamma aan communicatiemiddelen: website, digitale nieuwsbrief, gemeentelijk infoblad, digitale lichtkrant … Ook zij kunnen jullie ondersteunen in jullie communicatie.

Contacteer hiervoor de communicatieambtenaren die hiervoor verantwoordelijk zijn:

• Destelbergen: Mario Van der Gucht via Mario.Vandergucht@destelbergen.be
Lochristi: Lieven De Bosscher via Lieven.DeBosscher@lochristi.be, communicatie@lochristi.be of 09 326 88 06
Melle: Mieke Penninck via mieke.penninck@melle.be, cultuurdienst@melle.be of 09 272 66 15
Merelbeke: Sofie Moreels via sofie.moreels@merelbeke.gov.be of 09 210 32 12
Oosterzele: Bianca De Mulder via bianca.demulder@oosterzele.be of 09 363 99 24
Sint-Lievens-Houtem: Kirsten De Sutter via stafsecretariaat@sint-lievens-houtem.be of 053 60 72 66